Výmena povrchu vozovky a premávka iba v jednom pruhu – to čaká vodičov na šalianskom cestnom moste niekedy od októbra do konca tohto roka. Most však neuzavrú, kým nebude stáť obchvat Šale. A niečo podobné sa deje už teraz aj na železničnom moste. Tam zase vlaky prechádzajú iba po jednej koľaji a malou rýchlosťou. Aj tu práce potrvajú do konca tohto roka.
Cestný most neuzavrú, chystajú veľkú údržbu
„Cestný most cez rieku Váh v meste Šaľa nebude uzavretý.“ Aspoň tak sa vyjadrujú kompetentní zo Slovenskej správy ciest a z Ministerstva dopravy SR. „Dovoľujem si zaželať mostu, aby nám vydržal toľko prevádzky, aby sa obchvat stihol dokončiť,“ vyjadril sa pri klepaní základného kameňa obchvatu Šale minister dopravy Jozef Ráž.
Most je síce v šiestej kategórii, teda vo veľmi vážnom stave, no podľa ministra konštrukčne je stále v poriadku. Ešte v priebehu tohto roka sa obstará projektová dokumentácia na komplexnú rekonštrukciu mosta, ktorá však nemá prísť skôr, ako po dokončení obchvatu. „Diagnostika mosta hovorí, že by mal bez problémov vydržať celú dobu výstavby obchvatu a následne začneme s jeho rekonštrukciou,“ hovorí minister Ráž.
Na jeseň po moste v jednom pruhu
Popritom však má byť ešte v tomto roku realizovaná masívna údržba. Most je podľa hovorkyne SSC zaradený do plánu opráv Slovenskej správy ciest na rok 2024. „Predpokladaná hodnota zákazky je stanovená na 512 400,00 EUR s DPH. V prípade pridelenia dostatočnej výšky finančných prostriedkov na plánované rekonštrukčné práce by bol most opravený počas budovania obchvatu mesta Šaľa v priebehu 4 mesiacov a premávka by prebiehala striedavo v jednom jazdnom pruhu,“ píše hovorkyňa SSC.
Riaditeľ SSC Norbert Polievka nám povedal, že spomínaná čiastková údržba mosta je naplánovaná na prelom septembra a októbra. Vymenený má byť asfaltový koberec, nanovo urobené odvodňovacie žľaby a vymenené mostné uzávery.
Na otázku, či je to už vysúťažené riaditeľ SSC odpovedal: „To nám práve umožňuje nová legislatíva, ktorá už platí, že to môžeme vykonať zrýchleným procesom a vybrať dodávateľa. Bude to teda ešte v tomto roku na prelome septembra a októbra a odovzdanie bude do konca roku.“
Hovorkyňa dodáva, že v pláne je objednať nové statické posúdenie s možnosťou inštalácie senzorického monitoringu. Na našu otázku, či bude vylúčená nákladná doprava, ako sa to odporúčalo v správe z diagnostiky mosta ešte v roku 2022 nám aktuálne hovorkyňa SSC neodpovedala.
Na železničnom moste po jednej koľaji
Viacerí Šaľania si všimli práce na železničnom moste medzi Šaľou a Trnovcom nad Váhom. Práce spôsobujú aj dlhšie doby čakania automobilov na priecestiach v tomto úseku trate. Podľa informácií Odboru komunikácie ŽSR most prechádza údržbou, v rámci ktorej sa opravuje mostovka a spodná stavba. „Počas opráv bude doprava na koľaji č. 2 dočasne vylúčená a na vedľajšej koľaji č. 1 bude znížená rýchlosť, pričom tieto obmedzenia budú trvať do konca roka 2024,“ píše sa vo vyjadrení hovorkyne ŽSR. Oprava je podľa jej slov financovaná z vnútropodnikových zdrojov ŽSR určených na údržbu infraštruktúry.
Na našu otázku ohľadom stavu šalianskeho železničného mosta nám hovorkyňa odpovedala: „Most bude aj naďalej prevádzkovaný s určenou zaťažiteľnosťou a rýchlosťou, pričom sa nepredpokladajú ďalšie opravy, pokiaľ zostanú technické podmienky nezmenené.“
Text: Ivan Aľakša
Titulná fotografia a fotografie z dronu: Maroš Aren